Czym są ikony?

Ikony są bramą do spotkania z samym Bogiem, są wyjątkową przestrzenią obcowania z Panem, wejściem w szczególną relację, która rozgrywa się w sercu człowieka, ale nie dzięki twórcy ikon, lecz poprzez działanie Ducha Świętego.

Chrześcijanie poprzez ucałowanie ikon, okadzanie ich lub ukłon przed nimi, oddają szacunek osobom przedstawionym na nich (świętych) lub adorują Jezusa Chrystusa i tajemnice Boże.

Modlitwa przed ikoną nie jest ćwiczeniem intelektualnym, poprzez które mamy dojść do jakichś odkrywczych wniosków. Jest trwaniem w obecności. Wpatrywaniem się w Oblicze, aby przeniknąć Jego Tajemnicę.

Ikona zawsze wyraża prawdę objawioną w Słowie Bożym, nie mówi się o malowaniu ikony, ale o „pisaniu” ikony, bo to więcej niż obraz, to modlitwa wyrażona kolorami i odmawiana oczami. W ten sposób zanurzamy się jak kropla wody w oceanie nieustannej modlitwy Kościoła, którego liturgia płonie jak niegasnący płomień.

Jak powstawały ikony Drogi Maryi?

I ETAP

Projekt Droga Maryi rozpoczął się w styczniu 2024 roku ustaleniem ilości a także tematyki poszczególnych ikon maryjnych. Kolejnym krokiem było przygotowanie wstępnych wzorów. Nie było to łatwe zadanie, gdyż założenie było takie, aby ikony były minimalistyczne, proste w odbiorze oraz tworzyły spójną całość. Wykonanie części ikon zostało oparte o historyczne wzory, część z nich wzorowana jest na współczesnych rozwiązaniach, na które uzyskano stosowne pozwolenia.

II ETAP

W drugim etapie rozdzielono prace malarskie, przekazano wzory oraz deski. W projekcie uczestniczyły osoby z legnickiej, wrocławskiej oraz zielonogórskiej grupy ikonopisarskiej a także osoby niezrzeszone.

III ETAP

Ikony powstawały na zagruntowanych deskach o wymiarze 40 cm na 50 cm w oparciu o tradycyjną technikę tempery chudej. Jest to znana od średniowiecza bardzo wymagająca technika malarska Z użyciem naturalnych materiałów. Oprócz prac malarskich wykonano także częściowe złocenia.

Spotkanie uczestników projektu Doga Maryi w Babimoście 7 marca 2024 г.

IV ETAP

Ostatnim etapem było zabezpieczenie ikon tak, aby mogły służyć w ogrodzie mimo oddziaływania warunków atmosferycznych.

Gotowe ikony zostały przekazane 25 czerwca 2024 roku.

Ikony Drogi Maryi

IKONA SPΟΤΚΑΝΙΑ JOACHIMA I ŚW. ANNY

Tematem są dzieje Joachima i Anny – rodziców Matki Bożej. Oboje ukazani zostali w chwili spotkania. Jest to motyw pochodzenia apokryficznego zainspirowany Protoewangelią Jakuba.

Nad ikoną pracowali:
Jerzy Kulpaczyński, Marcin Kaczmar

 

IKONA NARODZENIA MATKI BOŻEJ

Ikona ta czyni nas współuczestnikami radosnego wydarzenia narodzenia Matki Bożej. Ikonografia tego wydarzenia opiera się na apokryficznych Ewangeliach Jakuba oraz Pseudo-Mateusza

Mad ikoną pracowała:
Izabela Kacprzak

 

IKONA WPROWADZENIA MATKI BOŻEJ DO ŚWIĄTYNI

Wprowadzenie Matki Bożej do Świątyni znane jest ze Świętej Tradycji oraz opisu znajdującego się w apokryficznej Ewangelii Jakuba. Gdy Maria ukończyła trzy lata Jej rodzice, zgodnie ze złożoną obietnicą, postanowili poświęcić Ją Bogu.

Nad ikoną pracowały:
Helena Damasiewicz, Wiesława Zborowska, Anna Rzonca, Ewa Wilk, Wiktoria Żukowa

 

IKONA ZWIASTOWANIA MATKI BOŻEJ

Na tej ikonie została utrwalona rozmowa Archanioła Gabriela z Matką Bożą. Scena rozgrywa się w Nazarecie W domu sprawiedliwego Józefa i została opisana przez ewangelistę Łukasza w pierwszym rozdziale jego Ewangelii.

Nad ikoną pracowały:
Monika Kapysz, Ewa Stawska-Bąk, Wiktoria Żukowa

 

IKONA NAWIEDZENIA ŚWIĘTEJ ELŻBIETY

Ikona przedstawia scenę opisywaną w Ewangelii św. Łukasza – nawiedzenie św. Elżbiety przez Maryję. W czasie odwiedzin św. Elżbieta jako pierwsza rozpoznała w Maryi Matkę Boga i tak ją nazwała.

Nad ikoną pracowała:
Aleksandra Raubo

 

IKONA OFIAROWANIA PANA JEZUSA W ŚWIĄTYNI

Podstawą ikonograficzną tego przedstawienia jest Ewangelia. Okoliczności Spotkania opisał tylko jeden z ewangelistów – Apostoł Łukasz. Ikona wyraża radość ze spotkania Z Panem i wypełnienia się starotestamentowego przyjścia Zbawiciela. proroctwa

Nad ikoną pracowała:
Karolina Świecińska

 

IKONA ŚWIĘTEJ RODZINY

Ikona przedstawiająca Matkę Bożą, Pana Jezusa i św. Józefa. Ikona ta zawiera wiele symboli i znaczeń. Dzięki temu bogactwu może zatem w różny sposób do nas przemawiać.

Nad ikoną pracowała:
Lucyna Majorczyk, Anna Krystians

 

 

IKONA MATKI BOŻEJ GOSPODYΝΙ ΒΑΒΙΜOJSKIEJ

Ostatnia ikona projektu Droga Maryi nawiązuje do tajemnicy ukoronowania Matki Bożej na Królową nieba i ziemi. Jest to ikonograficzna interpretacja obrazu Matki Bożej Gospodyni Babimojskiej

Nad ikoną pracowali:
Marcin Kaczmar, Halina Truszczyńska

 

Matko Boża, Gospodyni Babimojska,
pobłogosław każdego, kto wchodzi do tego ogrodu.
Chroń i strzeż każdego kto z niego wychodzi.
Obdarz pokojem tych, którzy w nim zanoszą swoje modlitwy.
Amen.

„Witaj Królowo, Matko Miłosierdzia,
Miłosierne oczy Twoje na nas zwróć
i błogosławiony owoc żywota Twojego
po tym wygnaniu nam okaż!”

 

Stacja 1 Niepokalane Poczęcie N.M.P.

Stacja 2 Narodzenie N.M.P.

Stacja 3 Ofiarowanie N.M.P.

Stacja 4 Zwiastowanie N.M.P.

Stacja 5 Nawiedzenie N.M.P.

Stacja 6 Macierzyństwo N.M.P.

Stacja 7 Ofiarowanie Pana Jezusa w świątyni

Stacja 8 Wniebowzięcie N.M.P.

Ogród przy kościele św. Wawrzyńca w Babimoście czeka na każdego.